Share on facebook
Share on email

Lámpabúra, varródoboz vagy játék is lehet a csomagolásból

Újrahasznosítás után itt a „Másrahasznosítás”, az Upcycling

2027-ig évente átlagosan 6 százalékkal nő a környezetbarát csomagoló anyagok aránya a világban – a többi között ezt prognosztizálta az amerikai Grand View Research, kutatócég. A piac méretét jól példázza, hogy már a koronavírus járvány előtt, 2019-ben mintegy 258 milliárd dollárt tett ki az újrahasznosítható anyagok forgalma ezen a területen. A csomagolóipar zöldebbé válásával párhuzamosan hódít az úgynevezett upcycling irányzat is, ami arra alapoz, hogy a csomagolóanyagot a vásárló maga hasznosíthassa újra. Magyarországon az első fecske egy biokozmetikai webshop, amelyik október közepétől az upcycling jegyében postázza a megrendelt termékeket.

Eldobod vagy feldobod?

A kreativitás és a környezetvédelem szerelemgyereke – így is nevezték már találóan az upcyclingot. Az irányzat régóta népszerű elfoglaltságnak számít a divattervezők, ékszerkészítők körében, akik egy-egy kidobott ruhát, tárgyat gondolnak újra. Ez a felelős hozzáállás egyre inkább a versenyszférába is beszivárog.

Ennek a jó példája az 1979-ben alapított Argital kozmetikai cég, amelynek a magyar forgalmazói október 15-től már kizárólag újratervezhető csomagolóanyagban szállítják ki a megrendelt termékeket. „Ez azt jelenti, hogy minden vásárlónk, amikor kinyitja a csomagot, nemcsak a kívánt kozmetikumokat kaphatja meg, de egyúttal a megmaradt csomagolóanyagból, szabásminta segítségével egyedi tárgyakat is létrehozhat” – magyarázza Sárközy Ágota, a cég ügyvezető igazgatója.

Itt a Nullalom

„Ne dobjuk ki” – ennek a mottónak a jegyében dolgozta ki közel fél éven át a „Nullalom” névre keresztelt módszert az Argital kreatív csapata, kiegészülve Kozári Ritával, aki évtizedek óta foglalkozik a használt anyagok újratervezésével. Az olasz kozmetikumot rendelő ügyfelek a többi között lámpabúrát, varródobozt, játékfigurát vagy éppen mini házikót készíthetnek el a csomag átvételét követően, mindössze egy olló és némi ragasztó segítségével.

„Havonta 100–150 megrendelést veszünk fel a webshopban. Ez azt jelenti, hogy karácsonyig akár félezer magyar család lakását díszítheti olyan használati tárgy, aminek az alapanyaga korábban biztosan a kukában landolt volna” – jegyzi meg a szakember.

A XXI. századi lomeltakarítás

A cégnél – mint mondják – korábban is fontosnak tartották a felelősségvállalást. A 43 éve piacon lévő, világhírű márka termékfejlesztői például soha nem végeztek állatkísérleteket. Ebbe a filozófiába illik bele az is, hogy a „másrahasznosítást” a hazai vállalkozások között ők vezetik be – teszi hozzá a cég ügyvezetője. „Sokan mondják, korunk digitális forradalma után a következő már a fenntarthatósági forradalom lesz. Ezt a gondolatot mi is osztjuk, és azt reméljük, hogy 2022-ig a magyar kereskedelmi szektor szereplői közül mind többen dolgoznak ki a miénkhez hasonló, ökolábnyom-csökkentő megoldásokat. Mi ennek örülnénk a legjobban” – jegyzi meg a vállalat magyarországi vezetője.

Kukába a környezetszennyező megoldásokkal…

Az úttörő megoldások bevezetésére a környezetvédelmi szakértők szerint is égető szükség van a felhalmozódó szemét miatt. Az Eurostat például egy korábbi felmérésében 174 kilogrammra becsülte azt a csomagolási hulladékot, amit egy uniós polgár évente maga után hagy.

Megosztás:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Ezt se hagyd ki

Kapcsolódó cikkek

Energiaválság

Őrsi Gergely II. kerületi polgármester Facebook bejegyzését közvetítjük.

Beton helyett zöld

Elkezdődött a Margit körút zöldítése. 3248 db évelő és 1970 db hagymás növény ültetését kezdtük, és legalább egy tucat fát fogunk ültetni az érintett területen, a Margit körút páros oldalán – írja Őrsi Gergely II. kerületi polgármester Facebook bejegyzésében.