Share on facebook
Share on email

9 TIPP, AMI SEGÍT MEGŐRIZNI EGÉSZSÉGEDET A TÁVMUNKA ÉS A TÁVTANULÁS KORSZAKÁBAN

A túlzásba vitt számítógép használat már eddig is átszőtte a modern életet… aztán jött a járvány.

A túlzásba vitt számítógép használat már eddig is átszőtte a modern életet… aztán jött a járvány. A távmunka és a távtanulás egyetlen szempillantás alatt a megszokott rend részévé vált; a képernyő előtt töltött idő a csillagokba szökött, és még súlyosabbá tette a modern élet mozgáshiányos és magányos aspektusát. Mindegy, hogy dolgozol-e vagy tanulsz, előbb-utóbb szét fog forgácsolni, ha egész nap otthon, a képernyő előtt ülsz. Összegyűjtöttünk 9 hasznos tippet, amik segítenek legyőzni a korszak kihívásait, és mind szellemileg, mind testileg csúcsformában tartanak.

Tartsd karban a tested…

1. Maradj mozgásban!

A sportolás hihetetlenül hasznos mind a tested, mind a lelked számára, legyen a választott tevékenység jóga, túrázás, harcművészet, kosárlabda, foci, vagy víz alatti manátuszsimogatás. Lehet, hogy közhely, de igaz: a sport nemcsak az izmaidat fejleszti, hanem a személyiségedet is: magabiztosabbá, keményebbé, kitartóbbá válsz. Sőt, az erőfeszítés segít kiengedni a gőzt és elűzi az aggodalmaidat – és még a társas életre is kiváló alkalmat ad. Azt javasoljuk, hogy hetente 3-4 alkalommal eddz, de ha csak most kezded a testedzést, akkor kevesebb is elég. Csak ne add fel!

2. Menj sétálni! Minden. Áldott. Nap.

Lehet, hogy a kényelmes séta a környéken nem tűnik testedzésnek, de hidd el, az. Mint minden másban, a kulcs itt is a következetesség. Próbálj meg beilleszteni egy 30-60 perces sétát minden egyes napod menetrendjébe, és meglátod, csodát fog tenni. Még egy olyan unalmas tevékenység, mint a bevásárlás is átalakulhat kihívássá. Pakold tele a táskádat finomságokkal, és kerülő úton vidd haza. Ha letöltesz a telefonodra egy lépésszámlálót, még a teljesítményedet és a fejlődésedet is számon tudod tartani!

3. Tarts szünetet!

Óránként 10 percre lépj el a digitális taposómalomtól. Bármilyen foglalatosság megteszi, csak terelje el a figyelmedet az előtted álló feladatról – a legjobb, ha a szünet nem abból áll, hogy egy másik képernyőt bámulsz, hanem tényleg felállsz és mozogsz egy kicsit. Hajts végre pár jógapózt, egy légzésgyakorlatot, játssz a háziállatoddal, mosogass el, vagy végezz el bármilyen más tevékenységet. A lényeg, hogy ne munka, tanulás vagy telefonálás legyen.

4. Minden a felszerelésen múlik

A megfelelő felszerelés – a két legfontosabb az ergonomikus irodaszék és a szemmagasságban lévő képernyő – javítja a testtartást, az pedig segít elkerülni a hátfájást, fejfájást és egyéb, a görnyedtséghez köthető problémákat. Gyakorold a tökéletes testtartást: húzd hátra a vállad, a hátad támaszt a széknek, a lábad tartsd a padlón úgy, hogy sem térdben, sem bokában nem keresztezed. Nehezebb, mint gondolnád – ha azt hiszed, túlzunk, próbáld ki itt és most, és mérd, hogy mennyi ideig bírod!

5. Kíméld a füled!

Lehet, hogy kényelmes és könnyen megszokható dolog egész nap fül- vagy fejhallgatót viselni, de az igazság az, hogy egyáltalán nem egészséges. A dobhártyád közelében becsapódó folyamatos zaj legrosszabb esetben halláskárosodást, szédülést, fülfájdalmat és –fertőzést is okozhat, és növeli az esélyét, hogy összegyűlik a füledben a fülzsír, ami további egészségügyi problémákhoz vezet.

6. Étkezz egészségesen!

Az egészséges, kiegyensúlyozott, vitaminban, sovány fehérjében, zöldségben és gyümölcsben gazdag étrend a jó életminőség alapköve. Segít megtartani az ideális testsúlyt és az éles elmét. Azt mondják, “az vagy, amit eszel”; próbálj meg nem átváltozni cukros nasikkal kevert gyorséttermi kajává! Könnyen találsz online információt az egészséges étkezésről – olvass utána, kísérletezz, és keresd meg a rendszert, ami neked személy szerint a legjobban megfelel. És hidratálj! Igyál. Sok. Vizet. Vizet! Ne kólát!

…és a lelked is

7. Maradj egyensúlyban!

A jelenlegi körülmények között igazán nehéz feladat fenntartani a munka és az élet közti egészséges egyensúlyt. Most, hogy mindent otthonról végzünk, gyakorlatilag eltűnt a magánélet és a munka/iskola közötti, eddig is homályos határvonal, és így szörnyen nehéz igazán kikapcsolódni. Azért így is van számos módszer arra, hogy ellensúlyozzuk a munka folyamatos, energiaelszívó jelenlétét, és ezek közül a legjobb az, ha megtartunk egy bevett napi rutint. Mindig ugyanakkor kelj fel és feküdj le, tarts rendszeresen szüneteket (beleértve az ebédszünetet is), tölts időt a szeretteiddel, és csak relaxálj! A munka általában várhat – az élet nem.

8. Ápold a kapcsolatokat!

A távmunka vagy –tanulás még a legtársaságkedvelőbb embert is fenyegeti az elszigeteltség veszélyével – főképp, ha valaki egyedül él. Egy egész lexikont meg lehetne tölteni a magány és a társasági izoláció kellemetlen következményeivel, de ehelyett inkább adunk egy fontos tanácsot: minden nap beszélj több emberrel. Még egy egyszerű “Hogy vagy?” is mély beszélgetéshez vezethet. Küldj üzenetet egy munka- vagy osztálytársadnak. Menj el kávézni, ebédelni, inni egyet, vagy bármi más okból. Hívd fel az anyukádat. Végtelen sok lehetőség van, még a Coviddal kapcsolatos megszorítások alatt is. Az élet nem áll meg, csak megváltozott; alkalmazkodnod kell.

9. Légy jelen a jelenben!

A tudatos jelenlét (más néven jelentudatosság, “mindfulness”) a szellemi egészség javításának létfontosságú eszköze. Ez különösen igaz manapság, amikor a figyelmet elterelő digitális kütyük folyamatosan bombázzák érzékszerveinket. Az appek és platformok függőivé válunk, és elveszítjük a jelenben létezés örömét. A tudatos jelenlét pontosan erről szól: nem más, mint a képesség, hogy jelen legyél, hogy arra fókuszálj, ami előtted van, hogy értékeld azt és a legtöbbet nyerd ki belőle. Tedd le tehát a telefont, kapcsold ki a laptopot, pár órára felejtsd el a képernyőket és gondolj bele a jó dolgokba, amik körülvesznek. A tudatos jelenlét bónusza, hogy fejleszti az öntudatosságot és az empátiát, és segít abban, hogy úgy bánj másokkal, ahogy szeretnéd, hogy ők is bánjanak veled. Ez a képesség mindig jól jön, és bármilyen életpályán hasznos lesz.

Mi a Logiscoolnál őszintén hisszük, hogy a jelen és a jövő is digitális. Egy olyan világban, ahol a technológia életünk minden területére hat, létfontosságú, hogy gyermekeink ennek ne csak passzív használói, hanem aktív alkotói is legyenek.

Abban is hiszünk, hogy ugyanilyen fontos kiépíteni olyan szokásokat, amik megőrzik a testi és szellemi egészséget a modern élet kihívásai közepette is. Célunk, hogy diákjaink ne csak a programozást és a digitális írástudás más területeit sajátítsák el, hanem azon életkészségeket is, amikkel egészséges, jelentudatos és fizikailag is aktív digitális dolgozók lehetnek.

Kurzusainkról, workshopjainkról és szünidős táborainkról további információt találsz honlapunkon: https://www.logiscool.com/hu.

Megosztás:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Ezt se hagyd ki

Kapcsolódó cikkek