Share on facebook
Share on email

9 TIPP, AMI SEGÍT MEGŐRIZNI EGÉSZSÉGEDET A TÁVMUNKA ÉS A TÁVTANULÁS KORSZAKÁBAN

A túlzásba vitt számítógép használat már eddig is átszőtte a modern életet… aztán jött a járvány.

A túlzásba vitt számítógép használat már eddig is átszőtte a modern életet… aztán jött a járvány. A távmunka és a távtanulás egyetlen szempillantás alatt a megszokott rend részévé vált; a képernyő előtt töltött idő a csillagokba szökött, és még súlyosabbá tette a modern élet mozgáshiányos és magányos aspektusát. Mindegy, hogy dolgozol-e vagy tanulsz, előbb-utóbb szét fog forgácsolni, ha egész nap otthon, a képernyő előtt ülsz. Összegyűjtöttünk 9 hasznos tippet, amik segítenek legyőzni a korszak kihívásait, és mind szellemileg, mind testileg csúcsformában tartanak.

Tartsd karban a tested…

1. Maradj mozgásban!

A sportolás hihetetlenül hasznos mind a tested, mind a lelked számára, legyen a választott tevékenység jóga, túrázás, harcművészet, kosárlabda, foci, vagy víz alatti manátuszsimogatás. Lehet, hogy közhely, de igaz: a sport nemcsak az izmaidat fejleszti, hanem a személyiségedet is: magabiztosabbá, keményebbé, kitartóbbá válsz. Sőt, az erőfeszítés segít kiengedni a gőzt és elűzi az aggodalmaidat – és még a társas életre is kiváló alkalmat ad. Azt javasoljuk, hogy hetente 3-4 alkalommal eddz, de ha csak most kezded a testedzést, akkor kevesebb is elég. Csak ne add fel!

2. Menj sétálni! Minden. Áldott. Nap.

Lehet, hogy a kényelmes séta a környéken nem tűnik testedzésnek, de hidd el, az. Mint minden másban, a kulcs itt is a következetesség. Próbálj meg beilleszteni egy 30-60 perces sétát minden egyes napod menetrendjébe, és meglátod, csodát fog tenni. Még egy olyan unalmas tevékenység, mint a bevásárlás is átalakulhat kihívássá. Pakold tele a táskádat finomságokkal, és kerülő úton vidd haza. Ha letöltesz a telefonodra egy lépésszámlálót, még a teljesítményedet és a fejlődésedet is számon tudod tartani!

3. Tarts szünetet!

Óránként 10 percre lépj el a digitális taposómalomtól. Bármilyen foglalatosság megteszi, csak terelje el a figyelmedet az előtted álló feladatról – a legjobb, ha a szünet nem abból áll, hogy egy másik képernyőt bámulsz, hanem tényleg felállsz és mozogsz egy kicsit. Hajts végre pár jógapózt, egy légzésgyakorlatot, játssz a háziállatoddal, mosogass el, vagy végezz el bármilyen más tevékenységet. A lényeg, hogy ne munka, tanulás vagy telefonálás legyen.

4. Minden a felszerelésen múlik

A megfelelő felszerelés – a két legfontosabb az ergonomikus irodaszék és a szemmagasságban lévő képernyő – javítja a testtartást, az pedig segít elkerülni a hátfájást, fejfájást és egyéb, a görnyedtséghez köthető problémákat. Gyakorold a tökéletes testtartást: húzd hátra a vállad, a hátad támaszt a széknek, a lábad tartsd a padlón úgy, hogy sem térdben, sem bokában nem keresztezed. Nehezebb, mint gondolnád – ha azt hiszed, túlzunk, próbáld ki itt és most, és mérd, hogy mennyi ideig bírod!

5. Kíméld a füled!

Lehet, hogy kényelmes és könnyen megszokható dolog egész nap fül- vagy fejhallgatót viselni, de az igazság az, hogy egyáltalán nem egészséges. A dobhártyád közelében becsapódó folyamatos zaj legrosszabb esetben halláskárosodást, szédülést, fülfájdalmat és –fertőzést is okozhat, és növeli az esélyét, hogy összegyűlik a füledben a fülzsír, ami további egészségügyi problémákhoz vezet.

6. Étkezz egészségesen!

Az egészséges, kiegyensúlyozott, vitaminban, sovány fehérjében, zöldségben és gyümölcsben gazdag étrend a jó életminőség alapköve. Segít megtartani az ideális testsúlyt és az éles elmét. Azt mondják, “az vagy, amit eszel”; próbálj meg nem átváltozni cukros nasikkal kevert gyorséttermi kajává! Könnyen találsz online információt az egészséges étkezésről – olvass utána, kísérletezz, és keresd meg a rendszert, ami neked személy szerint a legjobban megfelel. És hidratálj! Igyál. Sok. Vizet. Vizet! Ne kólát!

…és a lelked is

7. Maradj egyensúlyban!

A jelenlegi körülmények között igazán nehéz feladat fenntartani a munka és az élet közti egészséges egyensúlyt. Most, hogy mindent otthonról végzünk, gyakorlatilag eltűnt a magánélet és a munka/iskola közötti, eddig is homályos határvonal, és így szörnyen nehéz igazán kikapcsolódni. Azért így is van számos módszer arra, hogy ellensúlyozzuk a munka folyamatos, energiaelszívó jelenlétét, és ezek közül a legjobb az, ha megtartunk egy bevett napi rutint. Mindig ugyanakkor kelj fel és feküdj le, tarts rendszeresen szüneteket (beleértve az ebédszünetet is), tölts időt a szeretteiddel, és csak relaxálj! A munka általában várhat – az élet nem.

8. Ápold a kapcsolatokat!

A távmunka vagy –tanulás még a legtársaságkedvelőbb embert is fenyegeti az elszigeteltség veszélyével – főképp, ha valaki egyedül él. Egy egész lexikont meg lehetne tölteni a magány és a társasági izoláció kellemetlen következményeivel, de ehelyett inkább adunk egy fontos tanácsot: minden nap beszélj több emberrel. Még egy egyszerű “Hogy vagy?” is mély beszélgetéshez vezethet. Küldj üzenetet egy munka- vagy osztálytársadnak. Menj el kávézni, ebédelni, inni egyet, vagy bármi más okból. Hívd fel az anyukádat. Végtelen sok lehetőség van, még a Coviddal kapcsolatos megszorítások alatt is. Az élet nem áll meg, csak megváltozott; alkalmazkodnod kell.

9. Légy jelen a jelenben!

A tudatos jelenlét (más néven jelentudatosság, “mindfulness”) a szellemi egészség javításának létfontosságú eszköze. Ez különösen igaz manapság, amikor a figyelmet elterelő digitális kütyük folyamatosan bombázzák érzékszerveinket. Az appek és platformok függőivé válunk, és elveszítjük a jelenben létezés örömét. A tudatos jelenlét pontosan erről szól: nem más, mint a képesség, hogy jelen legyél, hogy arra fókuszálj, ami előtted van, hogy értékeld azt és a legtöbbet nyerd ki belőle. Tedd le tehát a telefont, kapcsold ki a laptopot, pár órára felejtsd el a képernyőket és gondolj bele a jó dolgokba, amik körülvesznek. A tudatos jelenlét bónusza, hogy fejleszti az öntudatosságot és az empátiát, és segít abban, hogy úgy bánj másokkal, ahogy szeretnéd, hogy ők is bánjanak veled. Ez a képesség mindig jól jön, és bármilyen életpályán hasznos lesz.

Mi a Logiscoolnál őszintén hisszük, hogy a jelen és a jövő is digitális. Egy olyan világban, ahol a technológia életünk minden területére hat, létfontosságú, hogy gyermekeink ennek ne csak passzív használói, hanem aktív alkotói is legyenek.

Abban is hiszünk, hogy ugyanilyen fontos kiépíteni olyan szokásokat, amik megőrzik a testi és szellemi egészséget a modern élet kihívásai közepette is. Célunk, hogy diákjaink ne csak a programozást és a digitális írástudás más területeit sajátítsák el, hanem azon életkészségeket is, amikkel egészséges, jelentudatos és fizikailag is aktív digitális dolgozók lehetnek.

Kurzusainkról, workshopjainkról és szünidős táborainkról további információt találsz honlapunkon: https://www.logiscool.com/hu.

Megosztás:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Ezt se hagyd ki

Kapcsolódó cikkek

Országos Szaunázók hétvégéje

Mi lehet jobb egy ilyen borongós, hűvös, esős őszi időben, mint ücsörögni a jó melegben, kellemes zenét hallgatva, és izzadni a szaunában?

Ön is segíthet, hogy a látássérültek szemüveghez jussanak

A Lions Clubok Magyarországi Szövetsége és az Ofotért szeptember 1-jétől közös adománygyűjtési akcióval támogatja a rászoruló, látásproblémával küzdő emberek kiszűrését. Egyúttal a megfelelő szemüveg vásárlásában is segítenek, így biztosítva számukra is az éles látás élményét.